Eerlijke reviews over alle banken in Nederland

7 redenen om over te stappen van bank

7 redenen om over te stappen van bank

Laatst bijgewerkt: 9 april 2020

De bankenwereld staat op zijn kop. Waar je in 2010 nog redelijk wat spaargeld kreeg voor je verdiende Euro’s, moet je tegenwoordig bijna geld toeleggen om je geld in bewaring te laten nemen. Dat zorgt ervoor dat meer mensen dan ooit overstappen van bankrekening. Want waar zit je nou het beste? En zijn er misschien nog andere punten waarvoor je kunt overstappen van bank? Wij vertellen je welke redenen jij zou kunnen hebben.


1. Kosten

De kosten van een rekening zijn een zeer goede reden om over te stappen. Dat komt vooral omdat er zulke grote verschillen zijn tussen banken. Hieronder een opsomming met de kosten waar je mee te maken krijgt.

Kosten voor de rekening

De kosten voor de rekening zijn de kosten die het meest voor de hand liggen. Ze worden door de bank vaak al op de homepage van de website weergegeven. Deze kosten zijn daarom ook het eenvoudigst te vergelijken. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat online banken een stuk voordeliger zijn. Zij rekenen soms helemaal geen kosten voor het openen van een rekening. Voorbeelden daarvan zijn N26 en Revolut. Hier open je gratis een online bankrekening, waarbij je ook gewoon een bankpasje ontvangt.

Betalingskosten

Extra kosten van een bankrekening hebben te maken met het betalingsverkeer. Zo hanteert niet iedere bank hetzelfde tarief voor een betaling in buitenlandse valuta, is de creditcard niet altijd gratis en is contant geld pinnen (in het buitenland) soms behoorlijk duur. Verwacht je veel van dit soort extra kosten te maken, dan is het ook handig om hier naar te kijken. Want wie weet betaal je nu wel hartstikke veel extra kosten, terwijl een andere bank jou gratis laat pinnen in het buitenland (zoals N26).

Rente

De rente is tegenwoordig vrijwel overal 0%. Ondanks deze historisch lage rente zijn er toch nog enkele verschillen te zien tussen banken. Hoewel een rentepercentage van 0,2% in absolute zin niets voorstelt, kan het met een saldo van 100.000 euro toch wel interessant zijn in vergelijking met een rekening waar je 0% rente krijgt.

Waarom zijn traditionele banken duurder?

Traditionele banken zoals ING, ABN en Rabobank zijn zo ongeveer vergroeid met de Nederlandse bankcultuur. Het zijn onze eigen traditionele banken, maar toch zijn ze vaak duurder dan vele andere aanbieders. Hoe dat komt? Voornamelijk door de kosten die de banken zelf maken. Ze hebben enorme panden op de mooiste locaties waar meerdere personeelsleden service verlenen aan klanten. Dat kost natuurlijk allemaal geld, wat wordt doorberekend in de kosten voor een rekening. Banken die online opereren, zoals MoneYou, N26 en Revolut hebben (vrijwel) gratis bankrekeningen, omdat zij deze kosten niet hebben.


2. Overstapbonus

Overstappen loont. Het wordt al jaren geroepen, maar toch blijven miljoenen Nederlanders jaarlijks hangen bij hun huidige zorgverzekeraar, energieleverancier en dus ook… de bank. Want ondanks dat overstapbonussen bij banken niet aan de orde van de dag zijn, bestaan ze zeker wel.

Zo is er bijvoorbeeld Knab, de bank die het allemaal anders wil doen. Zij bieden een overstapbonus van 50 euro aan. Een behoorlijk bedrag, zeker aangezien de meeste mensen dat aan rente niet meer weten te verzamelen in een paar jaar sparen. Die 50 euro overstapbonus is dus mooi meegenomen. Ook biedt Knab vaak een 50%-deal aan, waarbij je het eerste jaar een bankrekening hebt voor de helft van de prijs. Dat is helemaal mooi, omdat je besparingen zo richting de 75 euro gaan. Uiteraard moet de bank wel bij je passen en is het ook belangrijk om te kijken naar de overige kosten die bij punt 1 hierboven vermeld staan.


3. Gezamenlijke rekening openen

Samenwonen, settelen of misschien zelfs een huis kopen. Wanneer je met een partner bent, gaan op een gegeven moment vaak een deel van de financiën op één grote berg. Handig voor de vaste lasten, omdat je zo veel beter kunt bepalen of je bepaalde zaken kunt betalen.

Maar niet iedere bank biedt een gezamenlijke rekening aan, of ze bieden een rekening aan waarbij je dubbel moet betalen voor een extra pasje. Dat is natuurlijk niet ideaal. Daarom is het openen van een gezamenlijke rekening voor velen ook een reden om over te stappen. Kijk dus eens rond welke bank de beste voorwaarden en prijzen biedt voor een rekening voor jullie tweetjes. Dit kan namelijk soms wel 20 euro per jaar schelen, wat een flink bedrag wordt als je die rekening jarenlang blijft aanhouden.


4. Slechte of trage service

Je kent het wel. Je stuurt een berichtje via Facebook naar de helpdesk van je bank, maar je krijgt twee dagen later pas antwoord. Vervelend als het gaat om een spoedgeval en je een online bank hebt. Dan kun je namelijk niet even langs. Vind jij service van een bank belangrijk? Dan zijn de volgende punten wellicht belangrijk om een overstap op te baseren.

Fysieke locatie

De ING, ABN en Rabobank zijn banken waarbij je gewoon nog langs kunt gaan op een fysieke locatie. Dat kan fijn zijn als je een gecompliceerde vraag hebt, of ergens niet helemaal uitkomt. Lang niet alle banken hebben deze mogelijkheid. Online banken zoals Knab, N26, MoneYou en Revolut zijn bijvoorbeeld gewoon pure online banken. Daar kun je dus alleen mee bellen, e-mailen of praten op Social Media. Vooral ouderen vinden het fysiek kunnen bezoeken van een bank een must om goede service te ervaren.

Telefonische ondersteuning

Er zijn nog 17 wachtenden voor u. Zeker met een dringende vraag is dit niet iets dat je graag hoort. Daarom is het serviceniveau van de telefonische ondersteuning erg belangrijk. Uren wachten op een telefoontje terug is niet fijn als je bankpas kwijt is en als iemand steeds alles aan een collega moet vragen is dat ook niet ideaal. Gelukkig hebben wij in al onze reviews een stukje geschreven over de service. In enkele gevallen hebben we bepaalde onderdelen van de service – zoals Social Media – getest. Zo weet je zeker dat je geen verkeerde keus maakt.

Slechte probleemoplossing

Als je een probleem hebt, dan wil je dat graag zo snel mogelijk opgelost zien. Een bank die zijn zaakjes niet op orde heeft op belangrijke momenten, is geen bank waar je bij wilt blijven. Denk daarbij aan het blokkeren van je bankkaart, het versturen van een nieuwe kaart en wanneer je je pincode vergeten bent. Dit zijn problemen die direct opgelost moeten worden.


5. Gebruiksvriendelijkheid

Wanneer je online gaat bankieren, dan moet alles gewoon goed werken. Sommige banken zijn daar iets beter in dan anderen. In onze reviews lees je meer over de gebruiksvriendelijkheid van de website van banken en ook de app. In sommige apps kun je echt alles regelen, terwijl anderen heel summier zijn ontworpen en opties missen. Zeker wanneer je ook beleggingsrekeningen en hypotheken wilt kunnen regelen vanuit je app is het belangrijk dat je een goede bank kiest. Dit is namelijk lang niet bij alle banken mogelijk.

Over het algemeen zijn online banken of mobile-only banken erg gebruiksvriendelijk. Dat komt omdat het gebruiksgemak van de website of app voorop stond. Dat moet ook wel, want als online de enige plek is waar je kunt communiceren, moet alles tot in de puntjes verzorgd zijn.


6. Missende functies

Je gaat even uit eten met vrienden en één persoon betaalt de rekening. Vervolgens ontvang je een Tikkie om de rekening te voldoen. Leuk en handig, maar dit soort opties moet jouw bank wel aanbieden. Net als iDeal. Dit soort betalingsmogelijkheden zijn cruciaal wanneer je echt overal en altijd je bankzaken wilt kunnen regelen. Het laatste wat je wilt is niet kunnen betalen omdat jouw bank(app) bepaalde functies niet toestaat.

Creditcard

Andere belangrijke opties zijn creditcards. De bank MoneYou biedt bijvoorbeeld helemaal geen creditcard aan. Lastig wanneer je vaak naar het buitenland op vakantie gaat en daar een creditcard voor nodig hebt, andere partijen laten je fors betalen voor een creditcard.

Zo zijn er nog meer functies die belangrijk kunnen zijn. Zo zijn er apps van bijvoorbeeld Revolut en N26, waarbij je automatisch budgetten kunt inschakelen. Op die manier wordt sparen makkelijker, geef je nooit meer uit dan nodig en behoud je het overzicht over je financiën een stuk beter. De functies van een bank of bank app zijn dus cruciaal in je beslissingsproces.


7. Ethisch

Je hebt vast wel gehoord over de commotie die ontstond toen bleek dat onze Nederlandse banken geld investeren in milieuonvriendelijke projecten en zelfs wapenhandel. Veel Nederlanders wilden daardoor overstappen en verzochten een groenere bank. Maar dat is niet het enige probleem. Ook de bonuscultuur waarbij bankdirecteuren miljoenen aan bonussen ontvangen is voor veel mensen absurd. Daarom proberen enkele banken daar op in te springen door openheid te geven over hun financieringen, investeringen en bonussen. Heb jij ook behoefte aan een duurzame bank en heb je een hekel aan banken die investeren in onethische projecten? Dan heb je gelukkig wel een aantal keuzes.


Van bank veranderen is makkelijker dan je denkt

Het lijkt soms lastig om van bank te veranderen. Zeker wanneer je niet precies weet hoe een overstap te werk gaat. Je vraagt je wellicht af hoe je je rekeningnummer wijziging moet doorgeven, of hoe je je geld op de andere rekening krijgt.

Overstapservice

Maar overstappen van bank is echt ongelooflijk eenvoudig. Dat komt voornamelijk omdat banken een samenwerking met elkaar zijn aangegaan om dit mogelijk te maken. Dit wordt ook wel de Overstapservice genoemd, een collectieve samenwerking waarbij banken afspraken hebben gemaakt. Ondanks dat deze service niet alles regelt, worden wel al je gegevens in één keer doorgegeven. Ook je geld kun je automatisch laten overmaken naar je nieuwe rekening.

Twijfel jij dus ook over een overstap? Bedenk dan dat je in één dag alles kunt regelen. En soms kan dat een paar tientjes per jaar opleveren. Hieronder lees je meer over enkele stappen die horen bij het overstappen naar een andere bank. Zo weet je zeker dat alles soepel verloopt.

Waar houd je rekening mee als je overstapt?

Je hebt besloten om over te stappen naar een nieuwe bank. Dat is alvast de eerste stap. Vanaf nu zijn er een aantal dingen die je moet gaan regelen. De bank regelt zelf wat zaken voor je, maar er blijven ook nog wat taken over die je zelf moet regelen. Hieronder zie je een korte opsomming met waar je allemaal op moet letten om de overstap naar een nieuwe bank zo soepel mogelijk kunt laten verlopen.

  1. Kies de bank die bij je past. Dat doe je door middel van dit artikel en wellicht aan de hand van ons overzicht met reviews.
  2. Open de nieuwe rekening en kies het betaalpakket dat jij wilt hebben.
  3. Download je periodieke betalingen bij je huidige bank en zet deze stop. Laat ze vervolgens van je nieuwe rekening afgehaald worden. Je oude en nieuwe bank kunnen hierbij helpen.
  4. Geef je bankgegevens door aan uitkerende instanties, dus degene die jou maandelijks of regelmatig geld geven. De overheid, je werkgever en wellicht familie bijvoorbeeld.
  5. Zorg dat je bij abonnementen en automatische incasso’s het juiste rekening toevoegt. Dit is vooral belangrijk bij buitenlandse incassanten zoals Netflix, Nintendo en Spotify.

Zoals je ziet is het niet meer dan een dag werk om over te stappen naar een andere bank. Dus ben jij ontevreden over één van de punten die we in dit artikel genoemd hebben, dan hoef je dat niet te blijven accepteren. Je kunt gewoon gebruik maken van je recht op keuzevrijheid en een nieuwe, betere bank kiezen. Het is uiteindelijk jouw geld waar het om gaat, en jij bepaalt waar jij dat het veiligst en gemakkelijkst in bewaring kunt laten nemen.


foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn
© BankNu.nl 2020 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Hanzeplein 11, 8017 JD Zwolle | Privacy statement