Deze site bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij het openen van een bankrekening.

Eerlijke reviews over alle banken in Nederland

Wat is de bank met de beste service?

Wat is de bank met de beste service?

Laatst bijgewerkt: 2 september 2022

Als je op zoek bent naar een bank om een betaal- of spaarrekening te openen, of andere producten af te sluiten, dan zijn er een aantal dingen waar je op kunt letten om de beste keuze te maken. Zo kun je bijvoorbeeld naar de rente kijken die je krijgt op de rekening, en naar de kosten voor die rekening en wat je daar precies voor krijgt. Maar ook de service van een bank, en de kwaliteit daarvan, kunnen een doorslaggevende reden zijn om wel of niet voor een bank te kiezen. Ben je op zoek naar de bank met de beste service? In dit artikel lees je er alles over.


Service

De service van een bank is voor veel mensen erg belangrijk. Hoe gemakkelijk is het om iets bij de bank te regelen? Kun je dat online doen of moet je daarvoor naar een bankkantoor? Op welke manieren kun je contact opnemen met een medewerker van de bank? En hoe snel krijg je antwoord op je vragen? Dit zijn allemaal dingen die duidelijk maken hoe goed de service is. Daarnaast zijn ook de volgende dingen belangrijk:

  • hoe gemakkelijk kun je een bankrekening openen?
  • wanneer is de klantenservice te bereiken?
  • kun je online (of via de app) wijzigingen doorgeven?
  • is er een bankkantoor waar je langs kunt gaan als je graag persoonlijke hulp wilt?
  • hoe kundig/vriendelijk zijn de medewerkers van een bank?

De test van de Consumentenbond

De Consumentenbond heeft de banken van ons land door een groot internetpanel (ruim 14.000 leden) laten keuren. Dit hebben ze gedaan om een beeld te krijgen van hoe de banken van ons land nou eigenlijk écht scoren, volgens de mensen die een product afnemen bij de bank. Dit deden zij door de banken op verschillende vlakken cijfers te geven. Aan de hand van de cijfers die het internetpanel heeft gegeven, is vervolgens een lijst opgesteld, waarin de banken voorzien zijn van een score op al deze gebieden.

Veel grote banken zouden de service kunnen verbeteren

Uit die test blijkt dat de service bij veel banken een heel stuk beter zou kunnen. Vooral de grote banken, waaronder ING, ABN Amro en Rabobank, zouden op dit gebied een hoop kunnen verbeteren. Zo is zeker 1 op de 10 klanten van deze banken zeer ontevreden over de service van de bank. En bijna een kwart van de klanten van ING en ABN Amro vindt dat de banken niet klantgericht zijn.


De drie beste banken qua service

Gelukkig zijn er ook een aantal banken die een service aanbieden die wél met hoge scores beloond wordt. De drie banken waar je volgens het onderzoek het beste zit als je op zoek bent naar een bank met een goede service zijn:


1. Knab - Online bank met menselijke service

Kaartblank
Pluspunten
  • Rente op je betaalrekening
  • Gratis meerdere rekeningen binnen je bankpakket
  • Handige mobiele app
  • Gratis creditcard
  • Klantenservice is 7 dagen per week bereikbaar
  • Chat voor snel antwoord op vragen
  • Overstapservice

Knab is een online bank die bekend staat om de menselijke service. Bij deze bank kun je terecht voor het openen van een betaal- of spaarrekening, je kunt er beleggen en ze voorzien je van onafhankelijk hypotheekadvies. Ook als zakelijke klant zit je bij Knab goed.


2. ASN Bank - Duurzaam en persoonlijk

Kaartblank
Pluspunten
  • Een duurzame bank
  • Rente op je betaal- en spaarrekening
  • Handige apps (ASN Mobiel Bankieren en Mobiel Betalen)
  • ASN Creditcard
  • Gratis rekening voor studenten, jongeren en junioren
  • Goed bereikbare klantenservice en online veelgestelde vragen
  • Overstapservice

ASN Bank is de meest duurzame bank van Nederland. Het fijne is dat de bank het geld van haar klanten alleen investeert in initiatieven die goed zijn voor mens, dier en natuur. Bij ASN Bank kun je betalen, sparen en beleggen. Daarnaast bieden zij een hypotheek en kun je er als zakelijke klant terecht.


3. Regiobank - Goede service met fysieke kantoren

Kaartblank
Pluspunten
  • Altijd een adviseur dichtbij
  • Online en mobiel bankieren
  • Gratis Jongerenbetaalrekening en JongWijs rekening
  • Creditcard aanvragen is mogelijk
  • Overstapservice met persoonlijke hulp
  • Online antwoord op veelgestelde vragen
  • Zeer klantvriendelijke service

RegioBank is een persoonlijk bank dicht bij je in de buurt. Deze bank is dan ook ideaal voor wie graag een bankkantoor wil bezoeken om persoonlijk geholpen te worden. Bij de bank kun je betalen, sparen, beleggen en verschillende hypotheken afsluiten. Ook als zakelijke klant kun je er terecht.

Klantenservice

Daarnaast scoren de volgende banken het hoogst als het gaat om het contact met medewerkers van de bank:

  • Triodos Bank: 8,4
  • Knab: 8,5
  • RegioBank: 8,9

Algemeen

Bovengenoemde banken zijn dan ook de banken waarvan het algemene cijfer het hoogst is:

  • RegioBank: 9,3
  • ASN Bank: 9,1
  • Triodos Bank: 8,9
  • Knab: 8,9

Goede prijs-kwaliteitverhouding

En je verwacht het misschien niet direct, maar de banken met de beste service scoren ook nog eens het beste op het gebied van kosten. De scores op het gebied van kosten zijn:

  • Knab: 7,8
  • ASN Bank: 7,8
  • RegioBank: 7,9

Goede bereikbaarheid

De banken met de beste service bieden je veel mogelijkheden. Zo is het mogelijk om telefonisch contact met ze op te nemen en hebben ze op de website een gedeelte waar je de antwoorden op de meest gestelde vragen kunt vinden. Hierdoor is het opnemen van contact met een medewerker vaak niet eens nodig is. Staat jouw vraag er niet tussen? Dan zijn er vaak verschillende manieren om contact op te nemen met de bank, waaronder telefonisch, via de mail of via een handige chat.

Overstapservice

Daarnaast bieden de beste banken je een handige overstapservice. Zo weet je zeker dat alles goed geregeld wordt en heb je eigenlijk nauwelijks omkijken naar de overstap.

Ruim aanbod qua producten

De best scorende banken hebben een ruim aanbod qua producten. Zo kun je er niet alleen terecht voor een betaal- of spaarrekening, maar ook voor een hypotheek, beleggingsrekening of een zakelijke rekening. Ook bieden ze allemaal een eigen creditcard aan.


De service van een bank

Hoe goed de service van een bank is, hangt van verschillende factoren af. Hieronder hebben we de factoren die het belangrijkst zijn voor je op een rijtje gezet.

Het gemak van een rekening openen

Tegenwoordig hechten veel mensen waarde aan oplossingen die makkelijk zijn en weinig tijd kosten. De mogelijkheid om online in een paar minuten een bankrekening te openen, is dan ook iets wat de meesten weten te waarderen. Een bank die deze mogelijkheid biedt, scoort daardoor vaak een stuk hoger dan een bank die hierin achter is gebleven.

Een handige app

Als de bank een eigen app heeft, waarmee je vanaf je smartphone toegang hebt tot je online bankomgeving, dan is toch wel erg handig. Naast dat de app functioneel moet zijn voor het checken van je saldo, vraagt de gemiddelde klant nog net even wat meer, waaronder handige tools, overzichten qua uitgaven en slimme betaaloplossingen. Een goede en uitgebreide app zorgt dan ook zeker voor extra punten.

Internet bankieren

Hoewel velen hun bankzaken via hun mobiele telefoon regelen, zijn er ook mensen die dit toch het liefst op hun pc of laptop doen. Daarom is het belangrijk dat de bank ook de mogelijkheid biedt om gebruik te maken van internet bankieren en dat deze online omgeving prettig werkt.

De kosten

Hoeveel kost het om een bankpakket bij een bank af te sluiten en wat krijg je precies voor dat bedrag per maand? En hoe zit het met extra kosten? Allemaal zaken die behoorlijk belangrijk zijn. Een relatief dure bank met een slechte service is immers een stuk minder interessant dan een bank die voor hetzelfde geld een veel betere service biedt.

Snelheid van overboekingen

Als jij een bedrag overboekt naar een andere rekening, of als iemand geld naar jou overmaakt, hoe lang duurt het dan voordat dat geld aankomt? Steeds meer banken maken gebruik van Instant Payments, waardoor het bedrag direct op de andere bankrekening staat. Een groot pluspunt.

Persoonlijk contact

De manier waarop persoonlijk contact met een bank verloopt, is een grote pijler om de service van de bank de beoordelen. Hoe kun je de bank bereiken? Hoe snel kun je dat doen? En hoe prettig is de manier waarop je geholpen wordt? En voel je je als klant nog koning?

Efficiëntie

En hoe efficiënt is de service van de bank? Kun je online het antwoord op de meest voorkomende vragen vinden, of moet je bij elke vraag contact opnemen? En hoe werkt bijvoorbeeld het inloggen op de app of internet bankieren? En het bevestigen van betalingen? Heb je daar een reader of identifier voor nodig of kan dit ook gewoon met smartphone of een persoonlijke code?

Klachten

Daarnaast is het ook belangrijk dat er gekeken wordt naar de hoeveelheid klachten die de klanten van een bank hebben, hoe de bank deze klachten oplost en of dat naar tevredenheid van de klant is. Uit het onderzoek van de Consumentenbond blijkt bijvoorbeeld dat slechts 18% van de klachten naar tevredenheid van de klant werd opgelost bij banken als ING, Rabobank en ABN Amro.

Communicatie

Hoe is de communicatie van de bank als er bijvoorbeeld iets wijzigt in het pakket dat je hebt? Word je hierover op de hoogte gebracht? En zo ja, op welke manier? Veel mensen geven aan dat dit een punt van aandacht is en dat je als klant vaak niet of nauwelijks op de hoogte wordt gebracht van wijzigingen, zoals hogere kosten of een lagere rente, terwijl deze zaken toch best belangrijk zijn.


De banken die het slechtst scoren

In de test van de Consumentenbond is dus gekeken naar verschillende punten om de banken op te beoordelen. Hieruit blijk dat de volgende drie banken het slechtst scoren op het gebied van service:

  • ING: 7
  • ABN Amro: 7
  • Rabobank 7,3

Contact met de bank

Daarnaast werd ook gekeken naar hoe het contact met de medewerkers van de banken was. Dezelfde drie banken scoren op dat vlak het laagst:

  • ING: 7,1
  • ABN Amro: 7,1
  • Rabobank: 7,6

Kosten van de bank

Dit zijn overigens niet de enige vlakken waarop deze drie banken slecht scoren. Want ook op het gebied van kosten zijn de scores niet bijster hoog:

  • ING: 5,9
  • ABN Amro: 6
  • Rabobank: 6,1

Algemeen cijfer

Deze drie banken scoren ook met hun algemene cijfer het slechtst:

  • ING: 6,7
  • ABN Amro: 6,9
  • Rabobank: 7,2

De beste banken van Nederland qua service

In dit artikel heb je alles kunnen lezen over de beste en slechtste banken van Nederland op het gebied van service. De Consumentenbond heeft een panel van maar liefst 14.000 mensen ingezet om de banken op verschillende punten te beoordelen. Uit die test bleek dat Knab, ASN Bank en RegioBank de banken zijn waar je van de beste service geniet. Daarnaast zijn deze banken ook qua kosten erg gunstig.


Bekijk ook deze gerelateerde artikelen

foto auteur Nadine Swagerman
Dit artikel is geschreven door Nadine Swagerman

Schrijft met plezier over de meest uiteenlopende onderwerpen. Heeft een eigen tekstbureau en is daarnaast auteur. Houdt van eten, muziek, series en lezen. En trekt in haar vrije tijd het liefst de natuur in met haar hond.

Tip van Banknu.nl

openbank
© BankNu.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CW Zwolle | Privacy & Cookies