Eerlijke reviews over alle banken in Nederland

Hoe werkt overstapservice bij banken?

Hoe werkt overstapservice bij banken?

Laatst bijgewerkt: 10 februari 2020

Je kent het vast wel. Je ziet een geweldige aanbieding voor een abonnement en besluit om over te stappen. Maar, op het laatste moment bedenk je je toch. Want hoeveel werk gaat daar wel niet in zitten? En hoe werkt het überhaupt? In dit artikel gaan we het hebben over de bank, iets waar je waarschijnlijk al jaren bij aangesloten bent en liever niet opzegt. Aan het einde van dit artikel weet jij precies hoe een overstapservice bij banken werkt en waarom ook jij eenvoudig kunt overstappen.


Wat is de overstapservice en hoe werkt het?

De overstapservice bij banken is een initiatief van alle grote Nederlandse banken. Het doel van de service is om het voor particulieren en zakelijke klanten eenvoudiger te maken om over te stappen naar een andere financiële partner. Daarnaast is het ook voor banken handig, omdat het betalingsverkeer door deze samenwerking soepeler verloopt. Banken hoeven namelijk niet steeds geld heen en weer te sturen en klachten te ontvangen van incassanten die hun geld niet ontvangen omdat iemand zijn rekening beëindigd heeft. Om deze reden duurt de overstapservice ook 13 maanden. De meeste incasso’s vinden namelijk minimaal jaarlijks plaats, zodat een incassant dus zelf zijn administratie kan aanpassen zodra de bank doorgeeft wat het nieuwe IBAN-nummer is.

Een overstapservice is dus niet heel snel geregeld. Gelukkig hoef jij eigenlijk alleen maar de eerste weken en de laatste weken iets te doen. De rest van de periode gaat de service in werking en kun jij achteroverleunend toekijken hoe alles voor je geregeld wordt. Hieronder zie je in enkele stappen hoe jij de overstapservice bij een bank kunt aanvragen.

Stap 1: aanvragen van de overstapservice

Een bank biedt de overstapservice niet automatisch aan iedere klant aan. Je moet er zelf achteraan om het proces in gang te zetten. Welk proces precies van toepassing is verschilt per bank. Over het algemeen vraag je de overstapservice altijd aan bij je nieuwe bank. Zij weten dan door jouw aanvraag bij welke bank ze terecht moeten om je gegevens over te nemen. Afhankelijk van je bank is de aanvraag op papier of digitaal. Nadat je het formulier hebt ingediend zal het ongeveer 2 weken duren voordat de overstapservice daadwerkelijk van start gaat. Dit heeft te maken met de tijd die beide banken nodig hebben om alle gegevens onderling te controleren. Je mag zelf een ingangsdatum kiezen voor wanneer de overstapservice in werking treedt. Wel moet dit binnen 3 maanden na het invullen van het aanvraagformulier zijn. Je kunt de nieuwe bank ook aan de oude bank laten doorgeven dat je de rekening wilt laten beëindigen.

Stap 2: kopiëren van periodieke betalingen

Wanneer je al een tijdje klant bent bij een bank, dan lopen er ongetwijfeld meerdere betalingen automatisch. Automatische incasso’s of andere periodieke betalingen bijvoorbeeld. Wanneer je overstapt naar een andere bank kunnen die betalingen natuurlijk niet meer automatisch uitgevoerd worden wanneer de oude rekening verdwijnt. Daarom stuurt jouw huidige bank een overzicht met al dit soort periodieke betalingen of blokkades van bepaalde rekeningen. Dit overzicht kun je binnen ca. één week na het ingaan van de overstapservice verwachten. Let er wel op dat niet alle overzichten worden gedeeld. Er zijn bepaalde (zelf) ingeplande opdrachten die niet worden doorgestuurd door je oude bank. Het is dus handig om te kijken welke betalingen je zelf periodiek doet en daar een kopie van maken. Dit moet je namelijk zelf weer bij de nieuwe bank instellen.

Let op buitenlandse incasso’s
De overstapservice is een netwerk van banken die opereren binnen Nederland. Zodra jouw incasso’s van Europese of andere internationale banken komen, dan krijgt deze bank dus geen herinnering dat jouw rekeningnummer gewijzigd is. Hoewel je misschien denkt dat je daar geen gebruik van maakt, zijn er abonnementen zoals onder andere Netflix, Disney+, Spotify en Nintendo die gebruikmaken van banken die samenwerken met de overstapservice. Je zult bij deze banken dus zelf je rekeningnummer moeten wijzigen.

Stap 3: gebruik van oude rekeningen en pasjes

Wanneer de overstapservice van start gaat, is het misschien niet duidelijk wanneer je de oude pasjes en rekeningen niet meer kunt gebruiken. Helaas kunnen wij daar ook weinig over zeggen, omdat iedere bank een andere termijn hanteert. Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat dit sowieso binnen 2 weken na je aanvraag komt te vervallen. Vanaf dat moment kun je dus niet meer inloggen, dus zorg ervoor dat je stap 2 zo snel mogelijk voltooid na het aanvragen van de overstapservice.

Stap 4: startdatum van je contract

Zodra je oude bankrekening is opgeheven en je nieuwe rekening is geactiveerd, ben je officieel overgestapt van bank. Je oude rekening is niet meer te gebruiken en je hebt alle belangrijke documenten zoals inloggegevens voor internetbankieren en bankpasjes van je nieuwe bank binnen. De overstapdatum is altijd op een doordeweekse dag. Zo kun je ook altijd terecht bij je bank wanneer je vragen hebt.

Stap 5: De transferperiode

Na de start van je nieuwe bankrekening, start de transferperiode. Dit betekent dat er gedurende 12 maanden allerlei zaken voor jou geregeld worden tussen je oude en nieuwe bank. Stel dat je nog betalingen ontvangt op je oude rekeningnummer, dan geeft je bank aan die mensen je nieuwe IBAN-nummer door. Zo ontvang je dus 12 maanden lang alle juiste betalingen en hebben deze particulieren gewoon een jaar de tijd om je IBAN-nummer in hun administratie aan te passen. Je kunt in deze periode ook gebruikmaken van zogenaamde ‘Overstapkaarten’, waarmee je aan het einde van de transferperiode je IBAN-nummer kunt doorgeven aan bedrijven en particulieren die nog steeds geld naar je oude bankrekening sturen. Je kunt dit zelf signaleren wanneer er bij een bijschrijving een boodschap staat met iets als: “Overstap via – *je oude IBAN-nummer* “. Zo weet je wie je de overstapkaart moet versturen.

Stap 6: Stop van de overstapservice

Na 13 maanden stopt de overstapservice. Wanneer mensen nog steeds geld sturen naar je oude IBAN-nummer zal dat dus niet meer aankomen op je nieuwe rekening. Ook worden zij niet meer geïnformeerd dat ze het verkeerde IBAN-nummer gebruiken. Het is dus belangrijk om goed op te letten in de transferperiode van stap 5. Wanneer je na deze periode nog steeds je oude bankrekening hebt, kun je ervoor kiezen om dit geld te laten staan, over te storten naar je nieuwe bankrekening of een ander willekeurig rekeningnummer.


Adresboek overzetten

Heb je een groot adresboek met tientallen bankrekeningnummers die je regelmatig gebruikt? Dan is het vast geen pretje om tientallen IBAN-nummers over te typen bij je nieuwe bank. Toch is het echt zo, tenzij je kiest voor banken als SNS, ASN bank of Triodos. Deze banken bieden naast de gratis overstapservice namelijk ook nog een overstaphulp. Wanneer je naar deze banken overstapt kun je eenvoudig een bestandje kopiëren en uploaden bij je nieuwe bank. Dat scheelt je al gauw een uurtje overtypen.


Welke banken bieden een overstapservice?

Benieuwd of jouw oude en nieuwe bank beiden de overstapservice aanbieden? Hieronder zie je een overzicht van alle banken waar je terechtkunt voor deze service. Daarbij maken we onderscheid tussen banken waarbij je een digitale handtekening kunt zetten, bijvoorbeeld via DigiD, of dat je persoonlijk een formulier moet opsturen of langs brengen met een handtekening op papier.

Overstapservice met handtekening op papier kan bij:

  • ABN Amro
  • ASN Bank
  • BNP Paribas
  • Commerzbank
  • Deutsche Bank
  • Handelsbanken
  • ING
  • KBC Bank
  • Knab
  • Bank Nederlandse Gemeenten
  • Rabobank
  • RegioBank
  • SNS
  • Société Générale
  • Triodos Bank
  • Van Lanschot

Overstapservice met een digitale handtekening kan bij:

  • ASN Bank
  • bunq
  • ING
  • Knab
  • Moneyou
  • Rabobank
  • SNS
  • Triodos Bank

De overstapservice bij banken is dus behoorlijk goed geregeld. Zeker wanneer je gebruikmaakt van twee banken die onderdeel zijn van de overstapservice hoeft overstappen van bank niet meer moeilijk te zijn. Zeker wanneer alle incasso’s automatisch jouw nieuwe IBAN-nummer overnemen, zul je al binnen enkele weken gewend zijn aan het hebben van je nieuwe rekening. En ben je toch je nieuwe rekeningnummer vergeten door te geven aan de bank, dan ontvang je daar 13 maanden lang een herinnering van zodat je meer dan genoeg tijd hebt om zorg te dragen voor de juiste informatie. Het zou namelijk toch zonde zijn als je Netflix niet meer kunt binge watchen omdat je abonnement zomaar is stopgezet zonder dat je het wist!


foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn

Tip van Banknu.nl

n26
© BankNu.nl 2020 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Hanzeplein 11, 8017 JD Zwolle | Privacy statement