Eerlijke reviews over alle banken in Nederland

Wat is de beste bank app voor mobiel bankieren?

Wat is de beste bank app voor mobiel bankieren?

Laatst bijgewerkt: 8 november 2019

Een etentje met vrienden afrekenen, een bestelling doen bij een webshop of een achterstallige rekening betalen. Het zijn allemaal handelingen die je vroeger alleen maar achter je computer kon doen. Internetbankieren maakte het mogelijk om overal ter wereld je bankzaken te regelen. Maar welke bank biedt nou eigenlijk de beste app om mobiel mee te bankieren? En hoe kun je zo veilig mogelijk internetbankieren op je telefoon? In dit artikel vind je een antwoord op al je vragen.


Waaraan voldoet een goede bank app?

Niet iedere bank app is even gebruiksvriendelijk of voldoet aan jouw eisen voor een mobiele app. Wanneer je alleen maar wilt bankieren en bedragen wilt overstorten, dan zullen alle apps tegenwoordig wel tegemoetkomen in die wens. Maar hoe eenvoudig je dat soort betalingen kunt doen, dat is per bank verschillend. De ene bank biedt de mogelijkheid om via QR codes betalingen te versturen, terwijl je bij andere banken nog steeds eerst sms-codes moet ontvangen (en onthouden) om de betaling te verifiëren. Verderop in het artikel bespreken we daarom ook de 5 meest populaire apps om te internetbankieren en waarom juist die apps geschikt zijn. Over het algemeen kun je zeggen dat de volgende punten belangrijk zijn om in een app te hebben:

  • Saldo checken
  • Eenvoudig geld overmaken
  • Inzien van creditcards, verzekeringen en leningen
  • Betaalpas aanvragen of blokkeren in geval van diefstal
  • Gebruiksvriendelijk
  • Klantenservice bereikbaar via chat
  • Ontvangen van alerts m.b.t. overboekingen, afschrijvingen en automatische incasso’s
  • Aan-/uitzetten van opties zoals Wereldbetalingen of contactloos betalen


Welke bank apps zijn het beste voor mobiel bankieren?

Ben je benieuwd welke apps het beste scoren op het gebied van gebruiksgemak en opties? Hieronder laten we een overzicht zien van de top 5 beste mobiel bankieren apps. We lichten dus 5 apps uit, die volgens gebruikers van de apps het beste zijn. Ook zijn deze apps up-t0-date met huidige technologieën, waardoor ze erg eenvoudig en prettig te gebruiken zijn.


1. Knab - Een internetbank die vooruitloopt

Kaartblank
Ga naar Knab

Volgens veel gebruikers van mobiel bankieren is de app van knab één van de betere apps als het gaat om gebruiksgemak en eenvoud. Wanneer je inlogt in de app, zie je bijvoorbeeld al in een oogopslag direct al het geld wat je op dat moment bezit, gevolgd door een totaal saldo. Een groot voordeel van de app is dat je zelf rekeningen kunt aanmaken, namen kunt geven en op die manier spaarpotjes kunt creëren.

blank

Betalingen overmaken is ook erg eenvoudig, aangezien je daarvoor onder andere gebruik kunt maken van QR-codes. Die hoef je dan alleen nog maar even te scannen waarna de betaling al direct voor je wordt klaargezet. Alleen nog even bevestigen met je viercijferige code en de betaling wordt verstuurd.

Ook handig is de mogelijkheid om bepaalde alerts te ontvangen met betrekking tot betalingen, incasso’s en ander nieuws. Kom je er even niet uit of is je bankpas kwijt? Dan kun je in de app communiceren met de servicedesk van knab. Zo kun je alles op één plek regelen en weet je ook gelijk zeker dat de nieuwe bankpas binnen enkele dagen op je deurmat ligt. De servicedesk van knab is overigens al meerdere keren beloond met een prijs.


2. Bunq - Innovatief en zeer gebruiksvriendelijk

Kaartblank
Ga naar Bunq

Bunq is één van de nieuwere banken, waardoor het ook een beetje te verwachten is dat ze innovatief zijn wat betreft mobiel bankieren. Dat klopt ook. Bunq is namelijk dagelijks bezig om de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. In de app spreekt eigenlijk alles helemaal voor zich.

blank

Je hebt toegang tot al je rekeningen, je kunt met je camera betalingen doen door codes te scannen en je kunt sub-accounts maken waarmee je eenvoudig kunt budgetteren en spaarpotjes kunt creëren. Daarnaast kun je ervoor kiezen om push notificaties te ontvangen van belangrijke meldingen. Zo blijf je altijd op de hoogte van wat er met je geld gebeurt. En omdat inzicht en controle belangrijke voorwaarden zijn om te besparen, is de Bunq app daar dus ook prima toe in staat.

ING app

blank

ING is de laatste tijd hard bezig om de app te verbeteren en het gebruiksgemak te vergroten. Dat is vooral te zien aan de nieuwste ontwikkeling waarbij je mobiel een betaling kunt bevestigen. Stel dat je via internet op je telefoon een betaling wil doen voor een bepaald product op een webshop. Je wilt die betaling voldoen met IDEAL, waarvoor je eerst altijd een TAN-code ontving. Die code moet je dan onthouden en overtypen in je app. ING heeft dat proces een stuk eenvoudiger gemaakt met de introductie van de mobiele bevestiging. In plaats van een sms-code kun je nu eenvoudig inloggen op de app en de betaling bevestigen met je eigen code. Een stuk sneller en handiger dus.

Maar daarnaast biedt de app ook nog meer mogelijkheden. Zo zie je er bijvoorbeeld ook je creditcard en verzekeringen en kun je eenvoudig een betaalverzoek versturen via de app. Om zeker te zijn dat je geld veilig is kun je hier ook een dag limiet instellen voor de app. Voor spaarders is het vooral leuk dat je een spaardoel kunt creëren. Je zet bijvoorbeeld neer dat je nog € 3000,- nodig hebt voor een leuke reis. Vervolgens laat de app je zien hoeveel procent je van dat doel al bereikt hebt, door het einddoel te vergelijken met je huidige saldo op die spaarrekening. Een leuk extraatje dus.

ABN AMRO

blank

De app van ABN AMRO voelt veilig en vertrouwd aan. Allereerst komt dat omdat je niet zomaar een account kunt aanmaken. Je hebt namelijk ook een e-dentifier en een betaalpas nodig om de app werkend te krijgen. Vervolgens kun je inloggen met een vijf cijferige code of met een vingerafdruk. Later heb je de e-dentifier niet meer nodig om betalingen te doen. In de app van de ABN AMRO kun je veel instellingen zelf aanpassen. Denk daarbij aan het daglimiet en rood staan. Wil je nog meer aanpassen, dan kun je de servicedesk via de app raadplegen.

Wat vooral bijzonder is aan de betalingsverzoeken van ABN AMRO, is dat je een foto kunt meesturen. Dat is leuk wanneer je bijvoorbeeld een groepsfoto hebt gemaakt van de mensen met wie je uit eten bent geweest. Zij ontvangen dan een betaalverzoek met de groepsfoto, wat direct een leuke herinnering aan de groepsactiviteit is.

Rabobank

blank

Het registratieproces van de app van de Rabobank duurt iets langer dan gemiddeld, vooral vanwege de extra veiligheidsmaatregelen die genomen worden. Zo heb je de Rabo Scanner nodig om de app te activeren en te koppelen aan je bankrekening. Eenmaal in de app krijg je daar wel een groot aantal mogelijkheden voor terug. Je kunt uiteraard al je betalingen zien, maar je kunt bijvoorbeeld ook een pdf’je versturen wanneer je iemand wilt laten weten dat je hem of haar hebt betaald. Om betalingen te kunnen doen via de app moet je gebruik maken van de Rabo Scanner, een vijf cijferige code of de vingerafdrukscanner. Je hebt daar dus drie manieren voor, waardoor je zelf kunt kiezen wat handig is. Ook is het heel eenvoudig om betaalverzoeken sturen via WhatsApp. Ben je een belegger? Dan kun je in de app al je beleggingen raadplegen. Je kunt er alleen geen handelingen mee verrichten, omdat je daarmee nog wel de beleggers app van de Rabobank nodig hebt.


Hoe werkt mobiel bankieren?

Mobiel bankieren is een vorm van bankieren waarbij je gebruik maakt van een mobiel toestel om in te loggen en betalingen te doen. Dat kan een telefoon zijn, maar ook een tablet. Het verschil met normaal bankieren is dat je bij mobiel bankieren altijd gebruik maakt van een app van de bank. Voor deze app heb je andere inloggegevens dan bij de website van je bank. Wanneer je inlogt krijg je bij de meeste banken vrijwel dezelfde mogelijkheden als wanneer je zou bankieren via de website. Je kunt bijvoorbeeld betalingen regelen, maar in sommige gevallen ook alle instellingen wijzigen.

Mobiel bankieren is dus een ideale manier om overal waar je bent betalingen te kunnen doen, of betalingsverzoeken te sturen. Denk maar aan het welbekende Tikkie, die je na een etentje met je vrienden direct kunt versturen om de kosten te verdelen. Iedereen kan dan direct in de app van zijn eigen bank de betaling voldoen. Het moeten herinneren van je vrienden familie – om weer terugbetaald te worden voor een voorgeschoten bedrag – is met ontwikkelingen zoals mobiel bankieren dus alweer verleden tijd.


blank

Is mobiel bankieren veilig?

We leven in een tijd waarin op het internet aan de lopende band wordt gefraudeerd. Phishing e-mails zijn aan de orde van de dag en je ontvangt vast ook ook meerdere keren per jaar een sms’je die zogenaamd afkomstig moet zijn van je bank. Vaak staat in die SMS ook nog eens een bank waar je helemaal geen klant bent, waardoor je al snel door hebt dat er iets niet klopt. Ook lijkt het nummer van de afzender gewoon op een normaal 06-nummer. Toch zijn er nog steeds mensen die via zo’n meegestuurde link inloggen op hun ‘beveiligde’  bank omgeving en daarmee criminelen toegang geven tot hun rekeningen. Het is ook belangrijk om stil te staan bij de veiligheid van de apps die je gebruikt en het toestel waar ze op geïnstalleerd zijn.

Fraudehelpdesk

In Nederland hebben we een loket waarbij je terecht kunt met vragen of meldingen over fraude. Deze fraudehelpdesk ontvangt de laatste jaren steeds minder meldingen over misbruik van mobiel bankieren. Dat is dus een goede ontwikkeling. Maar dat betekent niet dat al het gevaar geweken is.

Wanneer het gaat over je geld, is het altijd verstandig om je gezonde verstand te gebruiken. Ga jij een van de apps downloaden die je hier in het artikel zit staan? Download dan niet zomaar de eerste de beste app die je ziet met het logo van je bank. Het zou namelijk kunnen zijn dat dit een fraudeur is die probeert op deze manier de inloggegevens van mensen te verkrijgen. Na het downloaden van de app ziet het er dan precies hetzelfde uit als bij de echte app, alleen word je dan dus niet ingelogd op je bankrekening, maar worden alleen je gegevens gestolen. Check dus altijd de uitgever van de app en of de naam overeenkomt met die van je bank. Ook kun je naar de website van je bank gaan en daar op een link klikken die jou direct doorstuurt naar de App Store of Play Store.

Tips om veiliger te kunnen internetbankieren & phishing tegen te gaan

  1. Zorg dat je de uitgever van de app controleert, zodat je zeker weet dat je de officiële app downloadt.
  2. Zorg ervoor dat je telefoon zelf vergrendeld is met een pincode of vingerafdrukscanner.
  3. Creëer een wachtwoord voor je bank app die anders is dan de pincode voor je telefoon zelf.
  4. Maak zoveel mogelijk gebruik van unieke verificatiemethoden zoals gezichtsherkenning of een vingerafdrukscanner.
  5. Log altijd alleen in bij de bank door zelf op het icoontje van de app op je telefoon te klikken. Klik nooit in linkjes in SMS’jes of e-mails die jou (zogenaamd) naar de app leiden. Dit zijn vaak phishing berichten. Banken sturen vrijwel nooit linkjes waarmee je kunt inloggen. Zeker niet per SMS.
  6. Ontvang je een e-mail van je bank, check dan altijd of de afzender klopt, voordat je op de linkjes in de email klikt.
  7. Bekijk het beleid van jouw bank met betrekking tot phishing. Iedere bank geeft namelijk aan hoe je kunt herkennen dat een e-mail of SMS bericht niet van hen afkomstig is.
  8. Zorg dat je alleen maar officiële software op je telefoon zet, waarvan je zeker bent dat er geen virussen in kunnen zitten. Je telefoon ‘Jailbreaken’ om er illegale software op te zetten is dus ook geen slim idee.
  9. Verander het wachtwoord van de app regelmatig (minimaal 2 keer per jaar)
  10. Gebruik een Apple toestel voor mobiel bankieren, in plaats van Android. Dit omdat in de App Store alleen officiële software (dus niet van derden) gedownload kan worden.
  11. Stel in de app in dat je bij een betaling van bijvoorbeeld meer dan 250 euro ook een cardreader nodig hebt om de betaling te bevestigen.

Oude telefoons werken niet

Wanneer je een wat oudere telefoon hebt, kan het mogelijk zijn dat je de app van een bank niet kunt gebruiken. Dat betekent niet dat de app niet op die telefoon werkt, maar dat de bank het een te groot risico vindt om de app op die telefoon te installeren. Dat heeft vooral te maken met het feit dat telefoonfabrikanten de software normaal gesproken iedere paar maanden wel een keertje bijwerken. Maar bij oudere toestellen doen ze dat niet meer, omdat de kosten dan te hoog worden.

Dat soort verouderde software kan gaten bevatten waar hackers eenvoudiger naar binnen kunnen dringen. Om dit soort situaties te voorkomen kun je dan dus geen gebruik maken van de app op je toestel. Je zal dan een nieuwe telefoon met recente software moeten gebruiken.


Zoals je ziet komt er nogal wat kijken bij het kiezen van de geschikte mobiel bankieren app. Zeker als je van plan bent om over te stappen naar een andere bank omdat je niet tevreden bent over de huidige opties van je bank. Het beste wat je kunt doen is bekijken welke mogelijkheden je op dit moment gebruikt en welke opties je hoopt te kunnen gebruiken in de toekomst. Daarmee kun je dan vervolgens een vergelijking maken tussen de verschillende bank apps.


foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn

Tip van Banknu.nl

n26
© BankNu.nl 2020 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Hanzeplein 11, 8017 JD Zwolle | Privacy statement