Deze site bevat affiliate links. We ontvangen mogelijk een commissie bij het openen van een bankrekening.

Eerlijke reviews over alle banken in Nederland

De 4 beste ‘mobile-only’ banken

De 4 beste ‘mobile-only’ banken

Laatst bijgewerkt: 1 september 2022

Geld is belangrijk. Net als het kunnen beheren van dat geld. Maar waar je honderd jaar geleden nog geld moest ophalen bij de bank als je ergens wilde betalen, spreken we tegenwoordig al over mobile-only banken. Maar welke bank is daar nou eigenlijk de beste keus voor? En waarom zou je er überhaupt voor kiezen? Je leest het hier.


1. Openbank - gratis met veel voordelen

Kaart
Bezoek Openbank
Pluspunten
  • Gratis rekening en bankpas
  • Gratis virtuele creditcard
  • Gunstige voorwaarden bij buitenlandse betalingen
  • Mogelijkheden om gebruik te maken van reisvoordelen zoals bijv. reisverzekering

Wil je binnen enkele minuten een rekening openen die je helemaal niets kost? Dan is Openbank wellicht iets voor jou. De bank gaat richting de 10 miljoen gebruikers en staat bekend om zijn gunstige voorwaarden. Zo kun je tot 5 bankopnames doen per maand, zonder vervelende koersopslag of andere bijkomende kosten. Daarnaast betaal je helemaal geen koersopslag wanneer je een betaling doet in één van de 150 ondersteunde buitenlandse valuta.

Waarom gebruikers voor Openbank kiezen? Openbank is dus een veelzijdige mobile-only bank die je gerust eens kunt uitproberen. Het is immers gratis om er een rekening te openen. Zeker als je vaak op reis gaat kan dat goed van pas komen, vooral vanwege de gunstige voorwaarden met betrekking tot betalingen en de Travel card. Let er wel op dat je geen fysieke gratis creditcard krijgt bij de gratis rekening, wel een virtuele creditcard.

Bezoek Openbank

2. N26 - 100% gratis, populairste mobiele bank

Kaart
Bezoek N26
Pluspunten
  • Gratis rekening
  • Gratis Mastercard creditcard
  • Gratis pinnen in het buitenland
Minpunten
  • Service in het Engels (de bank zelf is Duits)

N26 is zonder twijfel één van de meest populaire mobile-only banken in Nederland. De bank heeft in de eerste 5 jaar van zijn bestaan zo’n 5 miljoen gebruikers binnengehaald en dat aantal stijgt gestaag door. Waarom mensen kiezen voor N26?

De bank is dus een zeer interessante overweging, omdat er dus helemaal geen kosten aan verbonden zijn. N26 positioneert zichzelf dus ook een beetje als ideale keus voor een ‘tweede bankrekening’. Dankzij de uitgebreide statistieken in de app is het daarnaast heel eenvoudig om te zien wat er gebeurt met je uitgaven, inkomsten en is het mogelijk om spaarpotjes te creëren.

Bezoek N26

3. bunq - Nederlandse mobile bank

Kaart
Bezoek bunq
Pluspunten
  • Voor eenmalig € 9,90 ontvang je een reis creditcard met gunstige voorwaarden
  • Via bunq.me kun je handig de rekening delen of betaalverzoeken sturen
  • Je hebt handige opties binnen de app om te budgetteren
  • Je kunt een Metal Card aanschaffen waarmee bunq na iedere € 100 die je uitgeeft een boom plant.

Hoewel bunq geen gratis rekening biedt als mobile-only bank, staat hij toch in het rijtje. bunq is namelijk van Nederlandse bodem en biedt bijzonder veel interessante opties. Hieronder zie je de meest belangrijke opties.

bunq is dus geen gratis bank, maar je krijgt er wel een hoop voor terug, en in sommige gevallen de natuur ook. Daarom is ook bunq één van de beste mobiel-only banken die er in Nederland zijn.

Bezoek bunq

4. Monese - Gunstig voor valutawissel

Kaart
Pluspunten
  • Een gratis bankrekening wanneer je voor het 'Simple' pakket kiest.
  • Een rekening voor zowel Euro als Britse Ponden
  • Zeer handige overzichten met uitgaven en budgetten
  • Betalen met Google Pay of Apple Pay

Monese is een Britse mobile-only bank waarbij de goedkoopste rekening gratis is. Vanwege deze gunstige voorwaarde is het niet vreemd dat de bank zoveel internationale klanten aantrok. Tegenwoordig is de klantenservice van Monese beschikbaar in 14 talen, waardoor je kunt zien hoe populair de bank is. Nederlands is trouwens nog niet één van die 14 talen, wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat Nederlanders over het algemeen redelijk goed Engels spreken ten opzichte van de landen waarvoor wel een eigen klantenservice bestaat.  Dat gezegd hebbende, blijft Monese genoeg opties hebben die het een interessante mobile-only bank maken. Ook voor Nederlanders. Dit kun je verwachten wanneer je een rekening afsluit bij Monese.


Wat betekent mobile-only?

Wanneer je kiest voor een mobile-only bank, dan kies je voor eenvoud. Zo’n bank is namelijk zelfs nog eenvoudiger dan een online bank. Waar je bij een online bank gebruik kunt maken van een website waar je in kunt loggen voor meer opties, is dat bij een mobile-only bank niet. Hier kun je al je bankzaken alleen maar regelen via de app, of wellicht telefonisch met een medewerker.

Dat betekent dat zo’n mobile-only bank alleen is weggelegd voor jou wanneer je geen problemen hebt met het zelfstandig regelen van al je financiële zaken. Want ook als je een probleem hebt, kun je dus niet zomaar bij iemand terecht. Die zelfstandigheid heeft overigens ook een groot voordeel. Veel mobile-only banken zijn namelijk vele malen voordeliger dan de traditionele banken die je in Nederland kunt kopen.


Waarom kiezen voor een mobile-only bank?

Wanneer je ziet dat je bij een mobile-only bank nooit langs kunt gaan bij een kantoor en soms niet eens naar een helpdesk kunt bellen, dan lijkt het allemaal een beetje moeilijk of zelfs onbetrouwbaar. Toch zijn er jaarlijks tienduizenden mensen die overstappen naar dit soort banken. Maar waarom? Wij vertellen je enkele redenen die deze mensen gebruiken om hun overstap te verklaren.

1. Goedkoper

Allereerst zijn mobile-only banken vaak goedkoper. Wellicht op bunq na, omdat je daar wel gewoon maandelijks een redelijk hoog bedrag betaalt. Maar een groot deel van de hierboven genoemde banken biedt een gratis rekening en soms zelfs een gratis creditcard. Daar kan geen enkele traditionele bank tegenop, omdat je daar vaak 20 euro per jaar of zelf meer kwijt bent.

2. Gebruiksvriendelijk

Banken die geen zin hebben om dagelijks duizenden telefoontjes te ontvangen moeten goed nadenken over het ontwerp van de app. Zeker wanneer dat de enige plek is waar hun klanten de financiële situatie kunnen raadplegen en betalingen kunnen doen. Mobile-only banken hebben over het algemeen een zeer gebruiksvriendelijke app.

3. Makkelijker overschrijven

Via je telefoon gaat alles eenvoudiger. Maar met een mobile-only bank wordt er alles aan gedaan om jouw tijd zo efficient mogelijk te besteden. Wat dat betekent? Bijvoorbeeld dat je binnen 5 seconden een betaling kunt sturen, of binnen een minuut een betaalverzoek kunt sturen naar de groep waarmee je net uit eten bent geweest.

4. De service

De service van een bank is altijd belangrijk. Maar wanneer je alleen een app hebt, is het zelfs cruciaal. Daarom kun je veel mobile-only banken bereiken via Facebook, Twitter, chat, e-mail of zelfs telefonisch. Door deze keuzes te bieden zit er altijd wel een manier bij waar jij je het meest comfortabel bij voelt.

5. Goede beveiliging

Mobiel bankieren brengt risico’s met zich mee. Daarom zetten mobile-only banken alles op alles om de beveiliging op orde te krijgen. Zo werken ze met de beste encrypties en worden apps op je telefoon bijvoorbeeld geweigerd wanneer ze toegang willen krijgen tot je bank-app.

6. Virtuele kaarten

Bij mobiel-only banken hoef je niet altijd een betaalpas aan te vragen. Er bestaan bijvoorbeeld ook virtuele kaarten, zoals de Revolut Virtual Card. Met zo’n virtuele prepaid creditcard kun je toch alle belangrijke uitgaven doen, zonder dat je daar zelf een creditcard voor hoeft aan te schaffen. Zo’n virtuele kaart is overigens vaak gratis.

7. Apple Pay, Google Pay

Wil jij kunnen betalen met je telefoon? Bij sommige mobile-only banken kun je gebruikmaken van Apple Pay of Google Pay. Ideaal, want zo hoef je nooit meer moeilijk te doen bij de kassa. Je telefoon heb je namelijk toch wel bij de hand. En als je een smartwatch om hebt is het zelfs nóg eenvoudiger.

8. Extra tools en mogelijkheden

Bij reguliere banken is de app vaak redelijk summier. Er zitten weinig extra mogelijkheden op en je checkt vaak alleen maar je saldo en afschrijvingen in de app. Bij mobile-only banken werkt dat iets anders. Wanneer je de app opent kun je letterlijk alles regelen, van budgetten tot spaarpotjes en zelfs het kopen van cryptovaluta.


Nadelen van mobile-only

Natuurlijk schijnt de zon niet altijd – ook niet in mobile-only land – en hebben ook deze mobile-only banken enkele nadelen. Om objectief te kunnen kiezen of zo’n bank wat voor je is, zie je die hier ook kort toegelicht.

1. Geen fysieke locaties

Een mobile-only bank heeft geen fysieke locaties. Dat betekent dat je nooit ergens naartoe kunt om iemand in persoon te vragen om assistentie. Dat kan vooral voor minder technische mensen wellicht een uitdaging vormen. Ouderen die nog niet bekend zijn met internetbankieren kunnen soms dus beter geen mobile-only bankrekening openen.

2. Niet altijd mogelijkheid om te bellen

Vervolgens is het ook niet altijd mogelijk om te bellen naar een mobile-only bank. Hoewel dat in veel gevallen niet problematisch hoeft te zijn – veel mobile-only banken bieden namelijk écht alle opties binnen de app – kan het lastig zijn wanneer je bijvoorbeeld geen internet hebt. In dit soort crisisgevallen kan je dus problemen krijgen wanneer je niet even naar een servicemedewerker kunt bellen.

3. Vaak geen extra financiële producten, zoals hypotheek en leningen

Wil je een hypotheek afsluiten bij je eigen bank, en wil je het liefst ‘alles onder één dak’? Dan is een mobile-only bank waarschijnlijk niets voor jou. De mogelijkheden van dit soort banken zijn vooral gericht op betalen, overschrijven en het gemak wat daarbij komt kijken.


Conclusie

Zoals je ziet heeft een mobile-only bank behoorlijk wat voordelen. zeker wanneer je kijkt naar de kosten die gepaard gaan met zo’n rekening. Die zijn vaak namelijk nagenoeg € 0,00. Dat zorgt ervoor dat het wellicht de moeite waard is om eens zo’n rekening te openen, om te zien wat het jou allemaal te bieden heeft. Je kunt namelijk altijd je huidige rekening gewoon houden.


foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn

Tip van Banknu.nl

openbank
© BankNu.nl 2024 | Onderdeel van Dik B.V. | KvK 74390708 | Stationsplein 3, 8011 CW Zwolle | Privacy & Cookies