Eerlijke reviews over alle banken in Nederland

Welke bank heeft de beste internetbankieren omgeving?

Welke bank heeft de beste internetbankieren omgeving?

Laatst bijgewerkt: 1 september 2022

Vroeger moest je voor iedere handeling even langs de bank. Door middel van een afspraak kon dan alles – hopelijk – geregeld worden. Maar na de komst van internetbankieren moesten klanten zoals jij steeds meer zelf doen. Hoewel dat in principe geen probleem is, kwamen er nu wel nieuwe problemen bovendrijven. Want internetbankieren en mobiel bankieren werkt niet overal even goed. Daarom lees je in dit artikel meer over de banken met de beste internetbankieren omgeving. 


1. Openbank - Handig en gratis

Kaartblank
Bezoek Openbank
Pluspunten
  • Gratis bankrekening en gratis betaalkaart
  • Superhandige mobiele app
  • Veiligheidinstellingen via de app
  • Ook via computer kun je inloggen op internet bankieren

Een gebruiksvriendelijke bankrekening begint tegenwoordig met een enorm handige app. Dat is precies waar deze bank in uitblinkt; internetbankieren was nog nooit zo makkelijk! Bij Openbank kun je ook nog eens gratis een rekening aanvragen, en zelfs het aanvragen hiervan is voor iedereen te begrijpen.

Bezoek Openbank

2. Revolut - Een app voor al je bankzaken

Kaartblank
Bezoek Revolut

Bij Revolut staat gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel. De focus van dit Britse bedrijf is om mensen met één super simpele app te helpen met alle bankzaken die je kan bedenken. Zo kun je bankrekeningen beheren, overboekingen doen, sparen, beleggen, budgetteren, junior rekeningen aanmaken, betaalpassen en creditcards aanvragen, en dat allemaal via de app.

Bezoek Revolut

3. N26 - volledig online

Kaartblank
Bezoek N26

N26 werkt volledig online. Dat betekent dat je niet zomaar een filiaal kan binnenstappen om hulp te vragen. Het resultaat is dat N26 de omgeving voor internetbankieren prima op orde heeft. In de beveiligde omgeving vind je eigenlijk alles wat je nodig hebt om je bankzaken te regelen.

Bezoek N26

4. Knab - zeer gebruiksvriendelijk en servicegericht

Kaartblank
Bezoek Knab

Knab probeert alles al jaren anders te doen dan andere banken. Niet voor niets hebben ze het woord ‘bank’ andersom geschreven. Het is dus ook niet verrassend dat deze digitale bank zijn zaakjes op orde heeft. Ook bij Knab log je in via een cardreader die codes verstuurd, waardoor je een extra veilig gevoel ervaart wanneer je ingelogd bent. Binnen de beveiligde omgeving van Knab werkt alles erg overzichtelijk en over het algemeen probleemloos. Door de goede aanvullende service van Knab zorgt dat voor een totaalbeleving wanneer je je bankzaken regelt.

Bezoek Knab

5. Regiobank - Alles online regelen

Kaartblank

RegioBank heeft een omgeving gecreëerd voor het internetbankieren waar veel mensen precies kunnen vinden wat ze zoeken. Wanneer je eenmaal bent ingelogd met je digipas (een kaartlezer die codes geeft waarmee je inlogt) kun je echt al je bankzaken regelen. Van het betalen van rekeningen tot aan het openen van extra rekeningen of zelfs het raadplegen van je hypotheek. Wanneer je inlogt kun je dus in één keer heel handig alles overzien.


Waaraan voldoet een goede internetbankieren omgeving?

blank

Internetbankieren is dus niet bij iedere bank precies hetzelfde. Maar hoe kies je nou de beste internetbankieren omgeving voor jouw bankzaken? Dat is lastig in te schatten, omdat iedereen andere wensen en verwachtingen heeft van zijn bank. Daarom lees je hieronder enkele punten waarop je een bank kunt vergelijken. Je zult al snel zien dat bepaalde banken afvallen en er andere banken overblijven.

1. Mogelijkheden

De mogelijkheden van internetbankieren zijn uiteraard één van de belangrijkste redenen om voor een bepaalde bank te kiezen. Gelukkig bieden alle banken tegenwoordig standaard de meest belangrijke opties, zoals het inzien van je (spaar)rekeningen, rekeningafschriften en het overstorten van geld. Dat betekent dat het vooral afhangt van je voorkeur of je nog meer wilt halen uit een online bankomgeving. Hieronder enkele punten waarop je de omgeving van internetbankieren op kunt vergelijken.

  • Inzien en regelen hypotheek.
  • Betaalverzoeken sturen.
  • Automatische incasso’s regelen.
  • Afschriften terugzien (soms maximaal 1,5 jaar, soms vanaf 2002 of zelfs vanaf de start van je rekening).
  • Huishoudboekje (soms alleen in een aparte app).
  • Eenvoudig inloggen door middel van een geschikte methode.
  • Daglimieten instellen
  • Betaalpassen blokkeren
  • Nieuwe betaalpas aanvragen

2. Inloggen & betalingen bevestigen

Sinds de komst van de smartphone wordt het aantal apps iedere dag met duizenden vergroot. En hoewel banken in het begin wat achterbleven in verband met de beveiliging, heeft vrijwel iedere bank nu een app. Daarmee wordt het digitale bankieren nog makkelijker gemaakt, waardoor je nu letterlijk overal je bankzaken kunt regelen zolang je internet hebt. Maar die mobiele variant zorgt er ook voor dat steeds meer banken de twee mogelijkheden met elkaar implementeren. Zo heb je bijvoorbeeld de app nodig om betalingen via internetbankieren te verifiëren, of kun je sommige acties alleen maar doen in de app. Er zijn zelfs banken die volledig mobile-only zijn, waardoor het hele internetbankieren niet meer bestaat. Lastig, en zeker als je niet graag via je mobiel wilt bankieren. Hieronder daarom een lijstje met hoe betalingen bevestigt moeten worden, gesorteerd per bank.

3. Meldingen instellen

Heb je weinig saldo op je rekening en wil je graag even op de hoogte gesteld worden dat je salaris gestort wordt, nog vóórdat je vaste lasten af worden geschreven? Een melding kan in zulke gevallen best handig zijn. Zo bespaar je tijd door niet iedere dag in te hoeven loggen bij de bankomgeving. Gelukkig begrijpen de meeste banken dat het ontvangen van meldingen handig is, waardoor er verschillende manieren ontwikkeld zijn om die meldingen aan jou te tonen. Ook hier zijn niet alle mogelijkheden even interessant. Zo worden berichten soms alleen via een pushbericht in de app getoond, waardoor je die dus ook moet hebben. Andere methodes zoals e-mail zijn wat beter, omdat hiermee een grotere groep mensen kan worden bereikt.

Let op: dat deze banken meldingen ondersteunen betekent niet direct dat álle meldingen worden ondersteund. Iedere bank kiest zelf wat voor soort meldingen jij kunt ontvangen via het gekozen communicatiemiddel. Denk daarbij aan roodstaan, af- en bijschrijvingen, aankondiging van een incasso of bij pinbetalingen en geldopnames. Ben je echt specifiek op zoek naar bepaalde meldingen via een bepaald medium, dan is het aan te raden om dit te controleren bij de bank van je keuze.

4. Veiligheid

Online bankieren is bij vrijwel iedere bank even veilig. Dat komt omdat de Nederlandse overheid regels heeft met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens en anti-fraude maatregelen. Dat betekent dat je bij iedere Nederlandse bank even veilig zou moeten kunnen bankieren. Wel is het zo dat er bepaalde banken zijn die vaker doelwit zijn van zogenaamde phishing e-mails of SMS-berichten. Dat zijn berichten die van je bank lijken te komen, maar eigenlijk van fraudeurs of hackers zijn. Zij sturen een bericht met daarin een linkje waarmee je wordt doorgestuurd naar een pagina die identiek is aan de inlogpagina van je eigen bank. Zodra je bent ingelogd krijg je een foutmelding, maar ontvangen de hackers jouw inloggegevens. Daarmee kunnen ze al je bankzaken inzien en soms zelfs geld afhandig maken.


Consumentenbond geeft hoogste cijfer aan Openbank

Internetbankieren is de laatste jaren steeds uitgebreider worden. Bij sommige banken is het zelfs mogelijk om de hypotheek vanuit je internet bankieren omgeving of de app te regelen. Maar omdat iedere bank andere producten, diensten en services aanbiedt, zitten er dus ook wat verschillen tussen alle internetbankieren omgevingen. In dit artikel gebruiken we onder andere de gegevens die door de Consumentenbond zijn verzameld onder een grote groep van alle gebruikers en zochten we zelf informatie op over hoe de omgeving van internetbankieren onderling tussen banken verschilt.

Hoewel geen enkele Nederlandse bank een onvoldoende haalt bij het onderzoek onder klanten, zijn er toch verschillen. Zo is het hoogste cijfer voor internetbankieren en mobiel bankieren een 8,7 en het laagste cijfer een 8. Hoewel dit geen astronomisch verschil is, betekent het dus toch dat banken onderling verschillen in hun gebruiksvriendelijkheid, gemak en aantal aangeboden diensten. De best scorende banken zijn Openbank, RegioBank, ASN en Knab.

Bezoek Openbank »


Conclusie

Zoals je ziet is er niet één bank die er echt voor iedereen bovenuit steekt. In de basis is ruim 70% van de Nederlanders namelijk tevreden met de manier waarop ze kunnen internetbankieren bij hun bank. Maar, wanneer je zoekt naar de allerbeste keus voor jezelf, dan kun je aan de hand van dit artikel wellicht bepalen of jij bij de 30% hoort die toch liever naar een andere bank overstapt.

foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn

Tip van Banknu.nl

openbank
© BankNu.nl 2022 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Tesselschadestraat 155, 8023 BL Zwolle | Privacy statement