Eerlijke reviews over alle banken in Nederland

Welke bank heeft de beste internetbankieren omgeving?

Welke bank heeft de beste internetbankieren omgeving?

Laatst bijgewerkt: 29 januari 2020

Vroeger moest je voor iedere handeling even langs de bank. Door middel van een afspraak kon dan alles – hopelijk – geregeld worden. Maar na de komst van internetbankieren moesten klanten zoals jij steeds meer zelf doen. Hoewel dat in principe geen probleem is, kwamen er nu wel nieuwe problemen bovendrijven. Want internetbankieren en mobiel bankieren werkt niet overal even goed. Daarom lees je in dit artikel meer over de banken met de beste internetbankieren omgeving. 


Wat zijn belangrijke onderdelen van internetbankieren?

Internetbankieren is de laatste jaren steeds uitgebreider worden. Bij sommige banken is het zelfs mogelijk om de hypotheek vanuit je internet bankieren omgeving of de app te regelen. Maar omdat iedere bank andere producten, diensten en services aanbiedt, zitten er dus ook wat verschillen tussen alle internetbankieren omgevingen. In dit artikel gebruiken we onder andere de gegevens die door de Consumentenbond zijn verzameld onder een grote groep van alle gebruikers en zochten we zelf informatie op over hoe de omgeving van internetbankieren onderling tussen banken verschilt.

De drie banken met de beste internetbankieren omgeving

Hoewel geen enkele Nederlandse bank een onvoldoende haalt bij het onderzoek onder klanten, zijn er toch verschillen. Zo is het hoogste cijfer voor internetbankieren en mobiel bankieren een 8,7 en het laagste cijfer een 8. Hoewel dit geen astronomisch verschil is, betekent het dus toch dat banken onderling verschillen in hun gebruiksvriendelijkheid, gemak en aantal aangeboden diensten. De best scorende banken zijn de RegioBank, ASN en Knab. Zij scoren op dit onderdeel respectievelijk een 8,7, 8,5 en 8,5.


1. Knab - zeer gebruiksvriendelijk en servicegericht

Kaart
Ga naar Knab

Knab probeert alles al jaren anders te doen dan andere banken. Niet voor niets hebben ze het woord ‘bank’ andersom geschreven. Het is dus ook niet verrassend dat deze digitale bank zijn zaakjes op orde heeft. Ook bij Knab log je in via een cardreader die codes verstuurd, waardoor je een extra veilig gevoel ervaart wanneer je ingelogd bent. Binnen de beveiligde omgeving van Knab werkt alles erg overzichtelijk en over het algemeen probleemloos. Door de goede aanvullende service van Knab zorgt dat voor een totaalbeleving wanneer je je bankzaken regelt.


2. ASN Bank - volledig online

Kaart
Ga naar ASN Bank

ASN werkt volledig online. Dat betekent dat je niet zomaar een filiaal kan binnenstappen om hulp te vragen. Het resultaat is dat ASN de omgeving voor internetbankieren prima op orde heeft. In de beveiligde omgeving vind je eigenlijk alles wat je nodig hebt om je bankzaken te regelen. Overschrijvingen doen,


3. Regiobank - alles online regelen

Kaart
Ga naar Regiobank

RegioBank heeft een omgeving gecreëerd voor het internetbankieren waar veel mensen precies kunnen vinden wat ze zoeken. Wanneer je eenmaal bent ingelogd met je digipas (een kaartlezer die codes geeft waarmee je inlogt) kun je echt al je bankzaken regelen. Van het betalen van rekeningen tot aan het openen van extra rekeningen of zelfs het raadplegen van je hypotheek. Wanneer je inlogt kun je dus in één keer heel handig alles overzien.


Waaraan voldoet een goede internetbankieren omgeving?

Internetbankieren is dus niet bij iedere bank precies hetzelfde. Maar hoe kies je nou de beste internetbankieren omgeving voor jouw bankzaken? Dat is lastig in te schatten, omdat iedereen andere wensen en verwachtingen heeft van zijn bank. Daarom lees je hieronder enkele punten waarop je een bank kunt vergelijken. Je zult al snel zien dat bepaalde banken afvallen en er andere banken overblijven. Dat hoeft niet eens te maken te hebben met de eindscore van de test van de Consumentenbond. Wellicht vind jij het wel heel vervelend om met een cardreader in te loggen, waardoor Triodos Bank bijvoorbeeld al afvalt, ondanks de betrekkelijk hoge score in het onderzoek.

1. Mogelijkheden

De mogelijkheden van internetbankieren zijn uiteraard één van de belangrijkste redenen om voor een bepaalde bank te kiezen. Gelukkig bieden alle banken tegenwoordig standaard de meest belangrijke opties, zoals het inzien van je (spaar)rekeningen, rekeningafschriften en het overstorten van geld. Dat betekent dat het vooral afhangt van je voorkeur of je nog meer wilt halen uit een online bankomgeving. Hieronder enkele punten waarop je de omgeving van internetbankieren op kunt vergelijken.

  • Inzien en regelen hypotheek.
  • Betaalverzoeken sturen.
  • Automatische incasso’s regelen.
  • Afschriften terugzien (soms maximaal 1,5 jaar, soms vanaf 2002 of zelfs vanaf de start van je rekening).
  • Huishoudboekje (soms alleen in een aparte app).
  • Eenvoudig inloggen door middel van een geschikte methode.

2. Inloggen & betalingen bevestigen

Sinds de komst van de smartphone wordt het aantal apps iedere dag met duizenden vergroot. En hoewel banken in het begin wat achterbleven in verband met de beveiliging, heeft vrijwel iedere bank nu een app. Daarmee wordt het digitale bankieren nog makkelijker gemaakt, waardoor je nu letterlijk overal je bankzaken kunt regelen zolang je internet hebt. Maar die mobiele variant zorgt er ook voor dat steeds meer banken de twee mogelijkheden met elkaar implementeren. Zo heb je bijvoorbeeld de app nodig om betalingen via internetbankieren te verifiëren, of kun je sommige acties alleen maar doen in de app. Er zijn zelfs banken die volledig mobile-only zijn, waardoor het hele internetbankieren niet meer bestaat. Lastig, en zeker als je niet graag via je mobiel wilt bankieren. Hieronder daarom een lijstje met hoe betalingen bevestigt moeten worden, gesorteerd per bank.

1.1 Welke banken bieden welke methoden van een betalingsbevestiging?

Cardreader: ABN, ASN, Knab, Rabobank, RegioBank, SNS, Triodos Bank.

Mobiele pincode: ABN Amro, Rabobank,

Gebruikersnaam of wachtwoord: ASN, RegioBank, SNS

Bevestigen via mobiel bankieren app: ABN Amro, ING, Knab,

Zoals je ziet zijn er behoorlijk wat banken die mobiele pincodes of bevestigingen via de mobiel bankieren app nodig hebben om een betaling te kunnen bevestigen. Als deze trend zich voortzet moeten we straks altijd onze mobiel bij ons hebben wanneer we een betalingen willen doen via een computer. Handig? Niet echt, ondanks dat we toch vrijwel altijd onze telefoon bij ons hebben.


3. Meldingen instellen

Heb je weinig saldo op je rekening en wil je graag even op de hoogte gesteld worden dat je salaris gestort wordt, nog vóórdat je vaste lasten af worden geschreven? Een melding kan in zulke gevallen best handig zijn. Zo bespaar je tijd door niet iedere dag in te hoeven loggen bij de bankomgeving. Gelukkig begrijpen de meeste banken dat het ontvangen van meldingen handig is, waardoor er verschillende manieren ontwikkeld zijn om die meldingen aan jou te tonen. Ook hier zijn niet alle mogelijkheden even interessant. Zo worden berichten soms alleen via een pushbericht in de app getoond, waardoor je die dus ook moet hebben. Andere methodes zoals e-mail zijn wat beter, omdat hiermee een grotere groep mensen kan worden bereikt. Hieronder een overzicht met welke meldingen ondersteund worden door welke banken.

SMS: ABN Amro, ASN Bank, Knab, Rabobank, RegioBank en SNS.

E-mail: ABN Amro, ASN Bank, Knab, Rabobank, RegioBank en SNS.

Pushbericht:  ABN Amro, Bunq, ING, Knab en Rabobank.

Zoals je ziet vallen er een aantal dingen op. Zo biedt Bunq alleen maar pushberichten aan en komt Triodos Bank helemaal niet voor in het overzicht, omdat zij geen enkele vorm van meldingen ondersteunen. Dat kan soms onhandig zijn, zeker wanneer er veel af- en bijschrijvingen plaatsvinden op je rekening. Dat Bunq geen andere meldingen ondersteunt, betekent dat je dus sowieso de app moet gebruiken om dit soort meldingen te ontvangen op je telefoon.

Let op: dat deze banken meldingen ondersteunen betekent niet direct dat álle meldingen worden ondersteund. Iedere bank kiest zelf wat voor soort meldingen jij kunt ontvangen via het gekozen communicatiemiddel. Denk daarbij aan roodstaan, af- en bijschrijvingen, aankondiging van een incasso of bij pinbetalingen en geldopnames. Ben je echt specifiek op zoek naar bepaalde meldingen via een bepaald medium, dan is het aan te raden om dit te controleren bij de bank van je keuze.


4. Veiligheid

Online bankieren is bij vrijwel iedere bank even veilig. Dat komt omdat de Nederlandse overheid regels heeft met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens en anti-fraude maatregelen. Dat betekent dat je bij iedere Nederlandse bank even veilig zou moeten kunnen bankieren. Wel is het zo dat er bepaalde banken zijn die vaker doelwit zijn van zogenaamde phishing e-mails of SMS-berichten. Dat zijn berichten die van je bank lijken te komen, maar eigenlijk van fraudeurs of hackers zijn. Zij sturen een bericht met daarin een linkje waarmee je wordt doorgestuurd naar een pagina die identiek is aan de inlogpagina van je eigen bank. Zodra je bent ingelogd krijg je een foutmelding, maar ontvangen de hackers jouw inloggegevens. Daarmee kunnen ze al je bankzaken inzien en soms zelfs geld afhandig maken.

Welke banken zijn het vaakst slachtoffer van phishing e-mails en SMS-berichten

  • ING
  • ABN Amro
  • Rabobank
  • SNS-bank

Uiteraard zijn dit niet de enige banken waarbij phishing voorkomt, maar omdat veruit de meeste Nederlander een rekening hebben bij deze banken, hebben hackers een grotere kans om uit naam van deze banken hun buit te maken. En aangezien het aantal meldingen van phishing steeds verder stijgt, hebben ze nog steeds veel succes. Wil je zo veilig mogelijk bankieren om dit soort phishing te vermijden, dan kun je dus vaak beter voor een wat kleinere bank kiezen.


Zoals je ziet is er niet één bank die er echt voor iedereen bovenuit steekt. In de basis is ruim 70% van de Nederlanders namelijk tevreden met de manier waarop ze kunnen internetbankieren bij hun bank. Maar, wanneer je zoekt naar de allerbeste keus voor jezelf, dan kun je aan de hand van dit artikel wellicht bepalen of jij bij de 30% hoort die toch liever naar een andere bank overstapt.

foto auteur Martijn Troch
Dit artikel is geschreven door Martijn Troch

Zelfstandig ondernemer bij Martijn Troch | Communicatie en Organisatie

LinkedIn
© BankNu.nl 2020 | Onderdeel van Dik.nl | Dik B.V. | KvK 74390708 | Hanzeplein 11, 8017 JD Zwolle | Privacy statement